![]() ![]() ![]() |
Lärare:
Agneta Tilgus |
Ht 96 |
Arbetet
kommer att utgå från den liksidiga triangeln. Utifrån
denna kommer det numeriska systemet att utforskas och befästas.
Triangeln anser
jag vara den mest dynamiska formen att arbeta med för detta ändamål,
plus att dess mer oförutsägbara kombinationsmöjligheter
tilltalar barnen i 5-7 års åldern. Vi kommer att arbeta tre gånger i halvklass med den liksidiga triangeln som grundtema:
3.- Vikning av
hexagonen och färgtoncirkeln med 18 färger.
|
Vt 97 |
Tema: Arbetet med pusslet HEXUS
och hajälpmedlet TRITAL i klassrummet kommer att stödjas
med att vika och färglägga hexagoner som senare förvandlas
till leksaker. Med pusslet HEXUS kommer vi att arbeta med tal och antal samt ha det som en inkörsport till de övriga pusslen med vilka barnen ska bl.a arbeta med att lägga egna motiv. Här blir det oundvikliga moment av problemlösning med både föreställande och abstrakta förtecken. Vi kommer att arbeta tre gånger i halvklass med den liksidiga triangeln som grundtema: 1.- Tetraeder.
2.- Hexagonen.
|
Ht 97 |
Tema: Agneta prioriterar arbetet
med färgläran och vill på olika sätt fortsätta
att använda sig av den liksidiga triangeln i klassrummet.
Vi kommer att arbeta tre gånger i halvklass med färg och den liksidiga triangeln som grundtema: 1.- Dubbel flexagon.Egna exemplar i A2 och tre större gruppmålningar. ![]() 2.- Vikövning med hela klassen, introduktion av pusslet REKTANG.E. Problemlösning. Variabler, mått och formuppfattning, mönster och föreställande bilder. ![]() ![]() ![]() 3.- Målning i Bildrummet. Rotera och experimentera med så många kulörer som möjligt. ![]() Material: Kritor, färg och ritpapper i A2. Spännpapper och det billigaste A4-pappret. |
Vt 98 |
Tema:
Arbetsgång och bild i skala. Det här är
sista terminen med skolverket och vi ska satsa på att arbeta med
tryckning eftersom Agneta inte har varit med om det förut.
Monotypi är
en spännande teknik med många ansikten som bjuder på
oväntade bildupplevelser.
Den form av monotypi
som vi ska arbeta med utgår egentligen från en form av djuptryck
som under arbetets gång också förvandlar sig till högtryck.
Det lite säregna med denna teknikblandning är att färgen
först tillförs i mindre färgade pappersbitar vilka lämnar
ett avtryck genom tomrummen i mallen.
Detta gör
att mallen till sist är så infärgad att den kan användas
som högtryck och kombineras på många sätt med både
motiv och färg. Färgen/erna kan också i sig förvandlas
till en egen mall som gör det hela ännu mer spännande och
oförutsägbart.
Det slumpmässiga
förfarande gör att det knappast går att upprepa samma
tryckning två gånger.
Syftet med arbetspassen
är att barnen ska få en uppfattning om en mer långdragen
arbetsprocess vilken de i efterhand kommer att kunna styra. Och att kunna
sönderdela ett skede i sina beståndsdelar och skapa nya helheter
utifrån det.
Målet är
att barnen ska trycka riktiga påskkort utifrån egna motiv.
Tre olika tekniker
av tryckning introduceras i tre klasser med tanken att barnen ska kunna
lära ut den egna tekniken till de övriga två klasserna.
Detsamma gäller för Agneta gentemot de andra lärarna.
Vi kommer att
arbeta tre gånger i halvklass med färgen som grundtema:
1.- Monotypi.
Introduktion till tryckning
och tillverkning av egna mallar.
![]() 2.-
Monotypi.
Tryckning av egna påskkort
i A6 format och i fyra färger. Linjen och färgen.
Överföring av ett slumpmässigt och steg för steg förändrat
motiv i skala. Målning av fälten med en färg plus vitt
och svart. ![]() Material: Postens blanka vykort, färg, tryckfärg och ritpapper i A2. |