Lärare: Agneta Tilgus
Ht 96
Arbetet kommer att utgå från den liksidiga triangeln. Utifrån denna kommer det numeriska systemet att utforskas och befästas.

Triangeln anser jag vara den mest dynamiska formen att arbeta med för detta ändamål, plus att dess mer oförutsägbara kombinationsmöjligheter tilltalar barnen i 5-7 års åldern.
De numerära begreppen kan synliggöras på ett tydligare och konkretare sätt när talen är inbegripna i en leksak som barnen använder under lektionstid.
Pusslet HEXUS olika pusseldelar representerar form- och färgmässigt talen mellan 1 och 6 och man kan laborera med talen 1 till 10 med hjälpmedlet "Trital". 
Egentligen räcker det att förstå egenskaperna och förhållandena mellan talen 1 till 4, alla andra talen härrör från kombinationer av dessa. I pappersvikningarna och i HEXUS finns också andra relevanta tal inbyggda som 6, 12 och 24, vilket kan underlätta undervisningen på andra områden.


Jag utgår ifrån att det alltid är lättare att avläsa, förstå och komma ihåg talbetydelsen av en siffra när den representeras av en form, färg eller storlek som är av betydelse för barnen. Ungefär som när barnen med lätthet kunde avläsa vad 10-, 25-, 50-öres och enkronas mynt hade för inbördes relation och deras betydelse när det gällde inköp av kolakarameller.

Vi kommer att arbeta tre gånger i halvklass med den liksidiga triangeln som grundtema:

1.- Cirkel och färglära.
Klassen ska göra fyra medelstora pizzor att studera talbegrepp och färglära med.






2.- Vikning av cirkeln och den liksidiga triangeln.
Varje barn tillverkar en egen cirkel vilken målas enligt färgtoncirkeln och senare används till att experimentera med mönster och former. 

3.- Vikning av hexagonen och färgtoncirkeln med 18 färger. 
Med hjälp av cirklarna och hexagonerna konstrueras tredimentionella stjärnor lagom till jul.



Material:
Vitt spännpapper, färg och ritpapper i A4, A3 och A2. Det billigaste A4-pappret och böjbara sugrör.


Vt 97

Tema:
Temat med den liksidiga triangeln från ht96 ska vi följa upp med arbete i Laborativa Rummet och de Lab. Pusslen. 

Arbetet med pusslet HEXUS och  hajälpmedlet TRITAL i klassrummet kommer att stödjas med att vika och färglägga hexagoner som senare förvandlas till leksaker. 
De måttbegrepp som inryms i triangeln kommer vi att blåsa upp till tredimetionella former genom att bygga tetraeder. Leken och valfriheten kommer att vara mycket närvarande i dessa byggnadsverk utan något synbart slut. Detta arbete kan med fördel kompletteras med Clixi.

Med pusslet HEXUS kommer vi att arbeta med tal och antal samt ha det som en inkörsport till de övriga pusslen med vilka barnen ska bl.a arbeta med att lägga egna motiv. Här blir det oundvikliga moment av problemlösning med både föreställande och abstrakta förtecken.

Vi kommer att arbeta tre gånger i halvklass med den liksidiga triangeln som grundtema:

1.- Tetraeder.
      Klipp ut och vik fotokopierade tetraeder med olika motiv. Studera hur kropparna kan länkas ihop till olika större enheter.

2.-  Hexagonen.
      Vika remsor av liksidiga trianglar på en A2 ark, forma en hexagon, färglägg och tillverka en leksak. Varje barn tillverkar några egna hexagoner med olika färger och detaljer.


3.-  Lek i Lab. Rummet. 
Arbete med byggformen, bokstäverna och alla pusslen.



Material: Kritor, färg och ritpapper i A2. Det billigaste A4-pappret och böjbara sugrör. 

Ht 97

Tema:
Vi ska följa upp arbetet från Ht 96 och Vt 97 i Lab. Rummet och Bildrummet med färglära.

Agneta prioriterar arbetet med färgläran och vill på olika sätt fortsätta att använda sig av den liksidiga triangeln i klassrummet.
Flexagonen blev ett uppskattat inslag i tiotalet och den ska vi nu använda oss av i dubbel bemärkelse: Som tiotalet och som övergång från tiotalet.
Vi går också vidare med större och mer omfattande arbeten med de tredimesionella formerna som har tetraedern som bas. Eleverna tar vid från de tredimensionella objekt som experimenterades fram förra terminen. Vi börjar med en polyeder som är dubbelt så stor som tetraedern och hittar på nya polyedrar på upp till tio sidor. 

Vi kommer att arbeta tre gånger i halvklass med färg och den liksidiga triangeln som grundtema:

1.- Dubbel flexagon. 
Egna exemplar i A2 och tre större gruppmålningar.



2.-  Vikövning med hela klassen, introduktion av pusslet REKTANG.E.
Problemlösning. Variabler, mått och formuppfattning, mönster och föreställande bilder.





3.-  Målning i Bildrummet. 
Rotera och experimentera med så många kulörer som möjligt.  



Material: Kritor, färg och ritpapper i A2. Spännpapper och det billigaste A4-pappret.

Vt 98
Tema:
Arbetsgång och bild i skala.

Det här är sista terminen med skolverket och vi ska satsa på att arbeta med tryckning eftersom Agneta inte har varit med om det förut. 
Monotypi är en spännande teknik med många ansikten som bjuder på oväntade bildupplevelser. 

Den form av monotypi som vi ska arbeta med utgår egentligen från en form av djuptryck som under arbetets gång också förvandlar sig till högtryck. Det lite säregna med denna teknikblandning är att färgen först tillförs i mindre färgade pappersbitar vilka lämnar ett avtryck genom tomrummen i mallen. 
Detta gör att mallen till sist är så infärgad att den kan användas som högtryck och kombineras på många sätt med både motiv och färg. Färgen/erna kan också i sig förvandlas till en egen mall som gör det hela ännu mer spännande och oförutsägbart.
Det slumpmässiga förfarande gör att det knappast går att upprepa samma tryckning två gånger. 

Syftet med arbetspassen är att barnen ska få en uppfattning om en mer långdragen arbetsprocess vilken de i efterhand kommer att kunna styra. Och att kunna sönderdela ett skede i sina beståndsdelar och skapa nya helheter utifrån det. 
Målet är att barnen ska trycka riktiga påskkort utifrån egna motiv. 
Tre olika tekniker av tryckning introduceras i tre klasser med tanken att barnen ska kunna lära ut den egna tekniken till de övriga två klasserna. Detsamma gäller för Agneta gentemot de andra lärarna. 

Vi kommer att arbeta tre gånger i halvklass med färgen som grundtema:
 
1.- Monotypi.  Introduktion till tryckning och tillverkning av egna mallar.



2.- Monotypi.  Tryckning av egna påskkort i A6 format och i fyra färger.



 3.- Målning i Bildrummet. 

Linjen och färgen. Överföring av ett slumpmässigt och steg för steg förändrat motiv i skala. Målning av fälten med en färg plus vitt och svart.



Material:
Postens blanka vykort, färg, tryckfärg och ritpapper i A2.